Ketenangan

  • 0
Assalamualaikum.

 
"Orang-orang yang beriman dan menjadi tenteram hati mereka dengan mengingat Allah. Ingatlah! Dengan mengingat Allah hati menjadi tenteram."  (Surah ar-Rad:28)
I love this verse very much. Sebelum waktu aku berjumpa dengan ayat ni, bila aku lost, bila rasa something missing tapi tak tau apa puncanya dulu, aku main game je. Seronok, tapi it can't fill the emptiness of my soul. After I managed to find this translation, I find it effective. 
Paling kurang pun dalam mengingatiNya pun, aku akan cuba fikirkan nikmat nafas yang diberikannya. I know there are lots of nikmat and cara lain nak mengingatiNya, tapi the thought makes me touched the most. Lain orang, lain approachnya. Maybe. 
Dengan ingat Allah kasi aku hirup udaraNya, aku akan most likely thanks Him for giving me chances for keeping me alive. By having new days to live, i still have time to keep improvise myself.
 
Selain itu, pagi tadi, I saw this status by Hilal. Nice one.
"Persoalan mencapai ketenangan adalah apa yang sering dicari jawapannya oleh manusia. Tetapi bila disuakan penyelesaian - yakni mendekat kepada Allah, tidak ramai yang melaksanakannya.
Sebab itu, masalah mencapai ketenangan itu tidak selesai. Kerana tidak ramai sanggup meninggalkan 'punca keresahan' a.k.a dosa, untuk mencapai 'punca ketenangan' a.k.a ketaatan dan ketundukan kepada Allah."
Indeed
Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment