Dalang Di Sebalik Kredit Yang Hilang

  • 0
Assalamualaikum.
Aku menghulurkan RM5 kepada cashier kedai runcit tersebut. Tangannya menyambut not duit tersebut, tangan kiri menekan punat-punat pada sebuah mesin.

Tzzzt. Tzzzzt.

Bunyi resit bercetak keluar dari mesin tersebut. Resit tersebut bertukar tangan. Kini, sehelai kertas pengganti kad nilai tambah itu milikku.

Aku memasukkan nombor ke dalam telefon bimbit sambil berpandukan nombor siri pada resit tersebut. 

Message sent.

Tett. Tettt. Tett. Tett.

Mesej masuk. Jumlah kredit tertera di skrin telefon. Alhamdulillah. Tidak semena-mena, mesej daripada nombor berdigit lima diterima. Entah apa mesej yang dikirimnya. Aku tidak mengambil peduli akan isi mesejnya.

Aku semak bakinya. Baki kini berkurangan dua Ringgit. Macam mana boleh jadi macam ni? URGHH!
_____________________________________________________________________________________________

Anda pernah jadi macam tu? Geram rasanya! Pernah sekali tu, aku topup, habis kredit yang baru dimasukkan. Hanya Allah tahu betapa marahnya aku ketika itu. 

Apabila sudah berlaku situasi begini, mulalah aku mencari pihak untuk bertanggungjawab. Aku pilih telco aku sendiri, Celcom untuk dipersalahkan dalam hal ini. Sebaik sahaja diberitahu masalah aku, pihak sana menyatakan hal ini adalah angkara third parties. Setelah berbual panjang, aku akhirnya baru sedar akan keadaan sebenar.
Rupa-rupanya, pihak ketiga ini akan mengirimkan SMS kepada kita dan mengecaj RM2 setiap satunya. Antara nombor-nombor telefon third parties yang mencekik kredit itu ialah 33377 dan 33696.

Bagi menghentikan aktiviti-aktiviti ini., taip 'STOP ALL' dan send ke nombor third parties tu. Stop All tu mesti huruf besar atau cara ini tak jadi. Takyah taip '', itu cuma distinction sahaja daripada the sentence. For example, taip,

STOP ALL
dan send kepada
33696

Anda akan dapat reply daripada number tersebut yang menyatakan the success of the termination from the credit sucking third party's texts.

In case tak berjaya, minta bantuan telco korang. For Celcom, dail 1111 sekiranya menggunakan handphone. Free. Semoga anda berasa gembira dan mengambil manfaat daripada entri ini. 

Assalamualaikum.

P/S: Diolah semula daripada status Facebook aku 16 Mac 2012 yang lepas.

No comments:

Post a Comment